Se vores korte video om fraflytning og bliv godt informeret om, hvad der skal ske.
Du kan også læse vores guide til fraflytning, der systematisk leder dig igennem alle trin i processen.
Er det på tide at komme videre? Vi håber, at du har været glad for din bolig.
Du har sikkert mange ting at tænke på lige nu, så for at sikre en nem og problemfri fraflytning har vi udarbejdet en guide nedenfor, som hjælper dig med at navigere gennem de nødvendige trin, indtil du er godt og sikkert ude af dit lejemål.
Se også vores korte video ”Sådan flytter du ud”. Så er du godt informeret om, hvad der skal ske.
Vær dog opmærksom på, at reglerne for fraflytning ikke er ens for alle lejligheder. Derfor er det vigtigt, at du gennemgår din lejekontrakt.
Det første, du skal gøre, er at opsige din lejlighed. Det står i din lejekontrakt, præcis hvor lang opsigelse, du har. Normalt er der tre måneders opsigelsesvarsel for lejeboliger. Det betyder, at du skal betale husleje i tre måneder, efter du har opsagt lejligheden til den 1. i en måned. Det gælder også, hvis du fraflytter lejligheden inden.
Opsigelse til den 1. i en måned betyder, at vi skal have modtaget din opsigelse inden kl. 24.00 den sidste dag i måneden forud for den måned, som din opsigelse skal gælde fra. Du skal huske at anføre dit lejemålsnummer, som fremgår af lejeopkrævningen, dine kontaktoplysninger (mailadresse og telefonnummer) og din nye adresse.
Lejligheden skal istandsættes af enten dig eller os. Der er en række standarder og krav til istandsættelsen, som skal efterleves, ellers kan du risikere at komme til at betale to gange. I din lejekontrakt kan du læse, i hvilken udstrækning du har pligt til at istandsætte lejligheden, når du flytter.
Se også mere om dette i vores instruktionsvideo ”Sådan fraflytter du dit lejemål”
Hvis du selv står for istandsættelsen
Måske ønsker du selv at stå for istandsættelsen eller kender en professionel håndværker. I begge tilfælde er det vigtigt, at arbejdet bliver udført håndværksmæssigt korrekt og i en kvalitet, der lever op til kravene i din lejekontrakt. Dette punkt er meget vigtigt at være opmærksom på, for hvis istandsættelsen ikke kan godkendes, vil yderligere istandsættelsesopgaver blive udført på din regning.
Hvis vi skal stå for istandsættelsen
Hvis du ikke selv ønsker at stå for det, gør vi det gerne, som vi også gør for de fleste andre lejere. Det er den nemme og trygge løsning, hvor kravene til kvalitetsstandarder bliver mødt effektivt og sikkert. Vi bestræber os altid på at gøre arbejdet så billigt som muligt, og hvis vi skal istandsætte lejligheden, forventes det normalt at tage 10 arbejdsdage. I den periode hæfter du stadig for leje.
Du bør ikke afmelde elforsyningen under istandsættelsen af lejligheden, men husk at afmelde både el- og eventuel gasforsyning senest fem dage før frigørelsesdatoen – som er den sidste dag, du stadig betaler husleje.
Du vil blive indkaldt til fraflytningssyn, hvor vi gennemgår din lejlighed sammen med dig. Hvis tidspunktet ikke passer dig, så giv os gerne besked med det samme, så vi kan lave en anden aftale. Det er vigtigt, at du er til stede på det tidspunkt, vi aftaler, da det ellers kan koste et gebyr. Du kan dog altid sende en anden person med en fuldmagt til at deltage i synet på dine vegne, hvis du skulle blive forhindret i sidste øjeblik.
Lejemålet skal være ryddet og rengjort til synet. Du kan se vores vejledende video om rengøring her.
Ved fraflytningssynet vil det blive registreret, hvis der skal udføres yderligere istandsættelse. Det fremgår også af rapporten, om det er dig eller udlejer, der skal betale for arbejdet.
Hvis du er uenig eller er i tvivl om noget, er det vigtigt, at du taler med den synsansvarlige om det ved selve fraflytningssynet. Både du og den synsansvarlige skriver under på rapporten til sidst, og herefter får du den tilsendt på mail.
Du vil modtage en flytteafregning seks til otte uger efter frigørelsesdatoen, som er den sidste dag, du har betalt husleje. Den indeholder en endelig opgørelse over det økonomiske forhold mellem dig og udlejer, hvor blandt andet dit depositum, forudbetalt husleje, istandsættelse af lejemålet samt eventuelle restancer indgår.
Derudover tilbageholder udlejer ofte et mindre aconto beløb til varme og vand, som først kan blive opgjort, når de endelige forbrugsregnskaber er klar.
Når du modtager din flytteafregning, skal du være opmærksom på, at varme- og vandregnskabet ikke nødvendigvis er afsluttet, og at du derfor først kan få denne sidste del af afregningen senere. I din lejekontrakt kan du se, hvornår disse regnskaber afsluttes.
Sker din fraflytning fx i maj, og varmeregnskabet afsluttes i april, skal du være opmærksom på, at der i værste fald kan gå ca. et år efter fraflytningen, før du kan få den endelige opgørelse.
Du vil modtage en blanket omkring genudlejning, som du bedes udfylde med dine kontaktoplysninger og underskrive, så vi kan gå i gang med at genudleje din lejlighed. Oplysningerne bliver sendt til potentielle lejere, så I kan aftale en fremvisning. Vi stræber efter at genudleje lejligheden så hurtigt som muligt efter istandsættelsen.
Alternativt, hvis du ikke ønsker at give dine kontaktoplysninger, kan vi også planlægge fremvisninger uden din deltagelse.
Vi håber, at det har givet dig overblik over det, som skal ske i fraflytningsprocessen. Husk, at vi er her for at hjælpe dig gennem det hele, så hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Læs mere her, hvis du søger svar, råd og vejledning i forbindelse med indflytning eller som nuværende lejer.