Kontakt os
CEJ Nyheder gråbrun

Aarhusiansk ejendomsadministration i øjenhøjde

Share

Da en aarhusiansk andelsboligforening for nylig ville ud af en renteswapaftale, satte de et møde op med deres bank, men blev mødt af forbehold og uforståelig finansieringssnak. Heldigvis fik de ejendomsadministratoren fra CEJ Aarhus med til møderne, som kunne oversætte talen fra finansieringshåndbøgerne til almindelig dansk for vores kunder.  

Den finansielle verden er fuld af svære begreber, ord og instrumenter, som kræver ret høje pædagogiske evner af bankerne, hvis kunderne skal forstå redeligheden og finde ud af, hvad der passer bedst til deres økonomiske situation. Den formidlingsopgave bliver for stor en mundfuld for mange bankfolk. Det måtte en aarhusiansk andelsboligforening sande i 2018, da de ville ud af de renteswaps, som de havde bestemt sig for tilbage i 2006. Et renteswap er meget firkantet sagt et finansielt instrument, der sikrer en andelsboligforening mod rentestigninger. Hvis renten derimod falder, betyder det, at andelsboligforeningens gæld stiger. Flere andelsboligforeninger har derfor måtte dreje nøglen om og gå konkurs på grund af den aktuelle lave rente.

”Som ejendomsadministratorer skal vi ikke rådgive om, hvilke økonomiske konstruktioner, vores kunder skal vælge til at finansiere deres andelsboligforeninger. Men vi må i høj grad hjælpe kunderne med at forstå, hvad bankerne siger til møderne. Det var netop den ydelse, jeg leverede, da jeg som repræsentant for CEJ Ejendomsadministration i Aarhus mødte op til møderne med andelsforeningens daværende bank”, siger cand. jur. Michael Sommer.

Han er salgs- og kundechef i CEJ Ejendomsadministration i Aarhus og oplever, at mange andelsboligforeninger har brug for en hjælpende hånd til at forstå de tunge fagudtryk, som en række bankfolk slynger om sig med.

Den erfarne ejendomsekspert og jurist kan godt forstå, at repræsentanterne fra andelsboligforeningen lignede et stort spørgsmålstegn efter møderne med banken.

”Det var en lang række tunge tekniske udtryk som mødte os, og det finder jeg faktisk uanstændigt. Fordi ingen kan forvente, at almindelige mennesker har forudsætninger for at oversætte den slags indviklede finansielle konstruktioner til almindeligt dansk”, siger salgs- og kundechefen fra CEJ i Aarhus.

Tal så kunderne forstår det

Michael Sommer mener, at alle fagpersoner – som banker og ejendomsadministratorer – har en forpligtelse overfor deres kunder til at ramme et sprog, som kunderne forstår. Ellers stiger risikoen for at kunderne træffer vigtige valg på et ufuldstændigt grundlag og derfor vælger de forkerte løsninger.

”I CEJ har vi en politik om altid at møde kunderne i øjenhøjde, når vi taler ejendomsadministration i Aarhus eller København eller vores andre ydelser som økonomirapportering, drift, byggesager og juridisk assistance. Klar tale er en af grundene til, at mange vælger at skifte til CEJ,” siger Michael Sommer.

At tale med sine kunder i øjenhøjde lyder måske banalt, men mange fagprofessionelle mennesker er fanget i et sprogligt univers, som de ikke kan træde ud af. I psykologien taler man om ”den forbandede viden” (”The Curse of Knowledge”), som er en tilstand, hvor vi ubevidst har svært ved at forstå, at andre ikke har den viden, vi selv har.

” I andelsboligforeningens tilfælde var det tydeligt, at ingen i bestyrelsen forstod noget af det, som bankfolkene sagde”, siger Michael Sommer.

Efter at CEJ havde ”oversat” bankens snak for andelsboligforeningen, valgte den at skifte til en anden bank, hvor rådgiverne var væsentlig bedre til at forklare andelsboligforeningens finansielle handlemuligheder, så alle forstod det.

Nu har andelsboligforeningen truffet en række nye finansieringsvalg på et oplyst grundlag. Oplyst fordi alle forstod, hvad rådgiverne fra den nye bank forklarede. De gav sig nemlig tid til at sætte sig ind i, hvem de talte med og tilpassede kommunikationen.

”Forfatteren Soya er blevet citeret for at sige ”selv det nemmeste kan siges svært, og det er nemt. Og selv det sværeste kan siges nemt, men det er svært”. ”Vores ejendomsadministratorer i Aarhus og København er eksperter i at gøre det svære nemt for kunderne”, siger Michael Sommer.

Bemærk venligst!

Opkald til vores hovednummeret (tlf. 33 33 82 82) bevares ikke den 23. december og kun mellem kl. 10 og 12 den 27. og 30. december.

Få et tilbud